Feiten over games

Games zijn uitgegroeid tot een heel belangrijk medium en een niet meer weg te denken onderdeel van de hedendaagse cultuur en maatschappij. Nu al gaat er meer geld om in de game-industrie dan in de film en games zijn hard op weg de muziekindustrie in te halen. De wereldwijde omzet van de game-industrie bedraagt 100 miljard dollar. Een game als Grand Theft Auto: San Andreas verkocht in het eerste weekend een miljoen exemplaren. De cijfers van andere grote titels, zoals The Sims zijn vergelijkbaar. In Nederland zijn 6,8 miljoen computer- en videogames verkocht met een omzet van 186 miljoen euro. De games markt in Nederland is in werkelijkheid echter groter, omdat hierin niet de omzet is meegenomen van de online games, die de afgelopen jaren sterk in populariteit groeien.

Populairste tijdverdrijf

In Amerika hebben games televisie verslagen op het gebied van populariteit. 38 procent van de Amerikanen vindt games het leukste tijdverdrijf, terwijl televisie nog maar 18 procent scoort. Het aantal uren dat mensen besteden aan het spelen van games groeit gestaag. Ook de gemiddelde leeftijd van de gamers stijgt, tegenwoordig ligt die rond 27 jaar. Een generatie is volwassen geworden met games en games zijn met die generatie meegegroeid.

Gamesgebruik kinderen

Bijna alle kinderen spelen wel eens een game en bijna tweederde van de kinderen speelt dagelijks. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van games in Nederland dat in opdracht van het NICAM (Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media) is verricht onder kinderen in de leeftijd van 8 t/m 18 jaar en onder ouders.

In lager opgeleide gezinnen wordt aanzienlijk langer gespeeld (circa twee uur) dan in academisch opgeleide gezinnen (gemiddeld een uur per dag). Kleuters besteden de minste tijd aan games (gemiddeld een uur), pubers en jongens van 16 tot 18 jaar de meeste tijd (gemiddeld twee en een half uur). Jongens besteden veel meer tijd aan games en spelen ook vaker dan meisjes.

Kinderen spelen de computerspelletjes hoofdzakelijk thuis. Bijna alle kinderen (96%) spelen op de pc, bijna de helft (45%) ook vaak op de spelcomputer en 39% op een draagbare gameconsole. Het online gamen groeit in populariteit bij kinderen, bijna driekwart van de kinderen tusen 6 en 14 jaar speelt online. Zij vinden het leuker en spannender om met anderen, vrienden of onbekenden te spelen dan in hun eentje. De games waar kinderen mee spelen worden meestal door de ouders aangeschaft. Ouders van kinderen tot twaalf jaar en academisch opgeleide ouders kopen vaker de games voor hun kinderen.

Innovatie

De game-industrie staat aan de basis van veel innovatieve ontwikkelingen in nieuwe media en ICT. Nederlandse hogescholen bieden diverse game-opleidingen en de gemeente Breda wil zelfs een gespecialiseerde game-academie opzetten. Het aantal games dat niet voor entertainment is bedoeld, de zogenaamde serious games, neemt daarnaast explosief toe. Deze richten zich op educatieve, medische en commerciële toepassingen. Een Nederlands voorbeeld is GIMMICS, een game die in de opleiding tot apotheker in Groningen en Utrecht wordt gespeeld. Ook de Nederlandse overheid erkent het belang van games en ziet de ontwikkeling van een eigen game-industrie als een van de speerpunten van haar innovatiebeleid.

 
UFC Undisputed 3