Lootboxes in games
Lootboxes, ook wel bekend als virtuele schatkistjes, zijn de afgelopen jaren een veelbesproken onderwerp geworden in de gaming-industrie. Hoewel ze voor spelontwikkelaars een lucratieve bron van inkomsten zijn, hebben ze ook controverse veroorzaakt vanwege hun gelijkenis met gokken. In dit artikel duiken we dieper in de regelgeving rondom lootboxes en de impact ervan op zowel spelers als de gaming-industrie.
Wat zijn lootboxes?
Lootboxes zijn virtuele schatkistjes die spelers kunnen kopen of verdienen in videogames. Ze bevatten willekeurige voorwerpen, zoals cosmetische skins, wapens, of personage-upgrades. Spelers weten niet welke voorwerpen ze zullen ontvangen totdat ze de lootbox openen, wat bijdraagt aan de opwinding en het verlangen om meer lootboxes te bemachtigen.
Regelgeving rondom lootboxes
Vanwege de willekeurige aard van de beloningen in lootboxes en de mogelijkheid om echt geld uit te geven om ze te verkrijgen, hebben veel landen en regelgevende instanties lootboxes onder de loep genomen. Hieronder volgt een overzicht van enkele recente ontwikkelingen in de regelgeving rondom lootboxes:
Europese Unie
In de Europese Unie hebben verschillende landen hun eigen benadering van lootboxes en de bijbehorende regelgeving ontwikkeld:
-
Nederland: In 2018 oordeelde de Nederlandse Kansspelautoriteit dat sommige lootboxes als kansspelen moeten worden beschouwd. Spelontwikkelaars moesten hun games aanpassen om aan de Nederlandse wetgeving te voldoen, wat in sommige gevallen betekende dat lootboxes volledig uit de games moesten worden verwijderd.
-
België: Ook België heeft in 2018 bepaalde lootboxes als kansspelen geclassificeerd, waardoor ze onderhevig zijn aan de Belgische kansspelwetgeving. Games met dergelijke lootboxes moeten worden aangepast of riskeren boetes en zelfs gevangenisstraffen voor de ontwikkelaars.
-
Frankrijk: Hoewel de Franse autoriteiten lootboxes niet als kansspelen hebben geclassificeerd, hebben ze wel hun bezorgdheid geuit over de potentiële risico's van lootboxes voor minderjarige spelers en de noodzaak om consumenten beter te beschermen.
Verenigde Staten
In de Verenigde Staten is de regelgeving rondom lootboxes eveneens een onderwerp van discussie, met verschillende staten die hun eigen wetgeving overwegen of hebben aangenomen. In 2019 heeft senator Josh Hawley een wetsvoorstel ingediend, de "Protecting Children from Abusive Games Act", die gericht is op het verbieden van lootboxes en andere manipulatieve ontwerpelementen in games gericht op minderjarigen.
Andere landen
In landen als China en Zuid-Korea zijn er regels ingevoerd die transparantie vereisen over de kans op het verkrijgen van bepaalde voorwerpen uit lootboxes. Dit betekent dat spelontwikkelaars verplicht zijn om de kansen op het verkrijgen van verschillende beloningen openbaar te maken, zodat spelers een beter geïnformeerde beslissing kunnen nemen voordat ze geld uitgeven aan lootboxes.
Impact op de gaming-industrie
De toenemende regelgeving rondom lootboxes heeft geleid tot veranderingen in de manier waarop veel games worden ontworpen en gemonetiseerd. Sommige ontwikkelaars hebben lootboxes volledig uit hun games verwijderd, terwijl anderen zijn overgestapt op andere vormen van in-game aankopen, zoals directe aankopen van cosmetische voorwerpen of battle passes die spelers toegang geven tot extra content.
Hoewel de toekomst van lootboxes onzeker is, is het duidelijk dat de gaming-industrie zich moet aanpassen aan de groeiende zorgen over de potentiële risico's van dergelijke praktijken. Dit kan leiden tot meer consumentgerichte benaderingen van game-ontwerp en -monetisering, waarbij de nadruk wordt gelegd op eerlijke en transparante praktijken die de belangen van spelers vooropstellen.