Game industrie in Nederland

De Nederlandse game-industrie groeit steeds meer. Dat blijkt uit het onderzoek Dutch Gaming Industry dat onlangs is gepresenteerd op het Festival of Games in Utrecht.

 

Flinke groei

In vijf jaar tijd zijn het aantal bedrijven dat zich bezig houden met games meer dan verdubbeld, van 70 bedrjiven in 2005 tot 160 in 2010. De meeste bedrijven zijn nog klein en bestaan soms uit slechts 5 werknemers, die de wat kleinere games maken, de social of casual games. Deze games kosten vaak weinig of zijn zelfs helemaal gratis en worden veelal gespeeld op het internet of met een smartphone.

Consumenten spenderen

Ongeveer 2500 mensen zijn actief in de Nederlands game-industrie. Er wordt jaarlijks tussen de 125 en 150 miljoen euro aan omzet gedraaid. Er wordt vooral geld verdiend met advertenties en abonnementen. Vorig jaar werd er door de Nederlandse consument meer dan 626 miljoen euro aan computerspellen gespendeerd, wat volgens de onderzoekers in 2013 naar 805 miljoen gaat stijgen.

Groei moet aan blijven houden

Om deze groei aan te houden benadrukken de onderzoekers dat de Nederlandse gamebedrijven snel een professionaliseringsslag moeten maken. Er moet beter met investeerders worden gecommuniceerd en meer worden samengewerkt om kapitaal aan te kunnen trekken.

Spil Games

Het Hilversumse Spil Games is een van de grootste aanbieders van internetspellen ter wereld. Jaarlijks worden door 130 miljoen mensen hun meer dan 5000 games gespeeld. Jaalijks groeit hun miljoenen omzet met 50 tot 60 procent, laat een woordvoerder weten. De doelgroep van Spil Games is voornamelijk vrouwen, internet heeft een markt geopend voor een ander soort gebruiker en daar spelen zij op in.