Gamen versterkt sociale leven

Persbericht

Toegevoegd op 01.08.07

Online gamen versterkt het sociale leven. Online functionaliteiten geven gamen een extra, sociale dimensie. Dit kwam naar voren op de ISFE 2007Expert Conference, met als thema: ‘de invloed van online gamen op de samenleving’ welke eind juni plaatsvond in Brussel. Verschillende internationale wetenschappers presenteerden daar hun resultaten op het gebied van gameonderzoek. Hieruit kwam naar voren dat online gamen verschillende positieve sociale effecten heeft

Amsterdam, 1 augustus 2007

De sociale betekenis wordt versterkt doordat wereldwijd steeds meer mensen online gaan gamen. In vergelijking met andere Europese landen groeit het aandeel online gamers in Nederland snel. Tussen 2005 en 2010 zal het aantal Nederlandse huishoudens dat online games speelt zich verdubbelen van 850.000 naar 1,7 miljoen*.

Een belangrijke verklaring voor deze groeiende populariteit is dat je via internet de hele online wereld als speelkameraad krijgt. Het toenemende aanbod van online spelletjes, de laagdrempeligheid en de mogelijkheid om met gelijkgestemden een gezelschapsspel te spelen zoals schaken, pokeren of bridge, bevorderen de populariteit verder. Deze kenmerken maken dat steeds meer oorspronkelijke niet-gamers en consolegamers wel online gaan gamen.

Belangrijkste sociale voordelen De sociale mogelijkheden die de groeiende omvang online games en gamers biedt, was het hoofdthema op de ISFE 2007 Expert Conference (www.isfe.eu). Kort samengevat kwamen als belangrijkste sociale voordelen van online gaming, de volgende drie punten naar voren:

1) Online gaming draagt bij aan de vorming van gemeenschappen. Uit onderzoek bleek dat de sociale aspecten door veel respondenten als belangrijk positief kenmerk genoemd werden. Van de ondervraagde gamers vindt 35% dat interactief, online gamen de familieband versterkt. 72% noemde de sociale entertainment als zeer positief. 82% noemde het educatieve aspect, waar 14% en 8% van de gamers zelfs vindt dat online gamen bijdraagt aan de vorming van democratie en het bevorderen van burgerschap (Jeff Brand, Bond University, Australië).

2) De interactieve aard van online games maakt ze uitermate geschikt voor educatieve doeleinden bij sociale vraagstukken (Jeffrey Goldstein, Universiteit van Utrecht, Nederland).

3) Online gaming biedt nieuwe mogelijkheden voor het leren omgaan met dynamische groepsprocessen, zoals sociale in- en uitsluiting. Het draagt hiermee bij aan sociale vorming en biedt een uitstekende testomgeving voor het uitspelen van sociale relaties (Allessandro Antonietti, Catholic University of the Sacred Heart, Italië).

Vitamine G: Gamen is goed

Bovenstaande inzichten voegen een extra sociale dimensie toe aan de bestaande positieve effecten van gamen; zoals het verbeteren van de oog-handcoördinatie, ruimtelijk inzicht, wilskracht, reactievermogen en hersentraining (voor meer informatie: www.gamenisgoed.nl). Om aan te tonen hoe deze sociale dimensie in de praktijk vorm krijgt, volgen hier een aantal persoonlijke ervaringen van Nederlandse online gamers.

“In onze studententijd, een jaar of tien geleden, begonnen we met een clubje jaargenoten tegen elkaar te gamen. Na verloop van tijd werd dit ook mogelijk via internet, en kon je met een headset gewoon met elkaar praten tijdens het spel. Meestal schreeuwen in ons geval. Nu spelen we inmiddels al jaren wekelijks op dinsdagavond online tegen elkaar, en de club groeit alleen maar. Er zijn inmiddels allerlei familieleden en vrienden bijgekomen en jawel, ook 1 meespelende vriendin! Ook spelen nu de eerste kinderen van medespelers zeer fanatiek mee, helaas zijn hun reflexen alweer wat beter dan die van de eerste generatie. Dus ondanks dat iedereen na zijn studie is verhuisd naar alle uithoeken van het land, merk je dat door ons online gamen mensen toch heel makkelijk wekelijks contact houden, ook al zien de meesten elkaar maar eenmaal per jaar, als we een weekend lang een lanparty organiseren. Deze club had niet in deze vorm bestaan zonder internet. Je merkt dat er ook stevig genetwerkt wordt voor en na elk spel. En tijdens het spel door diegenen die al afgeschoten zijn. Aangezien iedereen een beetje in dezelfde sector is gaan werken zijn er altijd wel leuke projecten te delen.” Wido, 32 jaar

“Online gamen is erg sociaal, je leert hierdoor bijna dagelijks nieuwe mensen kennen; nationaal en internationaal. Het is bovendien erg handig om je talen bij te schaven. Zelf heb ik via het gamen een aantal goede vrienden en vriendinnen leren kennen en zelfs mijn vriend, met wie ik nu samenwoon. Ik spreek mijn vrienden bijna dagelijks om gezellig te gamen en sommige zie ik ook offline.” Patricia, 26 jaar

“De laatste paar jaar is online gamen enorm gegroeid. Vooral family games zoals poolen en tennis zijn populair. Door online te gamen komen kinderen in contact met andere talen en culturen en hierdoor leren ze een hoop bij. En als ik naar mezelf kijk; ik ontmoet door het gamen enorm veel mensen uit letterlijk heel de wereld.” Ivo, professioneel gamer, 19 jaar

“Ik bridge graag online. Naast het vermaak dat het mij biedt, levert het een positieve bijdrage aan mijn sociale leven. Als je wat vaker speelt met elkaar, ga je napraten via de chatbalk; niet alleen over het systeem, maar ook over andere dingen. Van lieverlee leer je elkaar kennen, je leeft met elkaar mee en sluit vriendschappen.” Coby, 50 jaar

* Bron: Dutch Entertainment & Media Outlook towards 2010, PriceWaterhouseCoopers, 2006.

* Zie ook http://www.friendhunter.nl/friend/spelletjes-voor-vrienden.html

Einde persbericht -----------------------------------------------------------------------------